سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۰۲:۰۲ ب.ظ

درباره سايت

چه دعایی کنمـت بهتر از این / که خدا پنجره ی باز اتاقت باشد

بایگانی

نويسندگان

پيوندها

شبکه های اجتماعی

۱

دعا !

 

دعا چیزیه که همه میدونیم که واجبه. ولی بعضی ها میگن که نه چیز واجبی نیست و اهمیت و ضرورتی نداره و بی فایدست.

الآن می خوایم ضرورت دعا رو از نظر عقل و نقل بگیم....

الف) دلیل عقلی

ب) دلیل روایی

الف) دلیل عقلی: دور کردن زیان از خویش  درصورت امکان و توان- واجبه. از سمتی رسیدن زیان در این دنیا به هر انسانی حتمیه، چون هر انسانی مسایلی داره که عقلش رو مشغول ساخته و فکرش را مشوش می کنه و به او ضرر می رسونه و این مسایل یا از درونش پیدا می شه مثل عارضه ای که جسمش رو دچار بیماری می کنه یا از خارج مثل آزار آدم های ظالم و ستمگر و چیزهای ناپسندی که از طرف همسایه یا شریک می رسه و اگر الان به این ضرر ها مبتلا نباشه عقل احتمال رویداد اونها رو در آینده می ده.

حالا چه جوری این حقیقت رو انکار کنیم و در حالی که ما آدم ها در منزلگاه حادثه هاییم و این منزلگاه  هیچ وقت به یک حال نیست و سختی ها از اون جدا نمیشه.

بنابراین ضررهای دنیا بر انسان یا وارد شده و یا وارد خواهند شد و در صورت توان و امکان هر دو رو باید از بین برد. با دعا این توان بدست میاد. پس در هر صورت انسان باید به دعا رو بیاره.

حضرت علی (علیه السلام) هم همچین مضمونی فرموده اند: کسی که به بلایی مبتلا باشد گرچه بلایش عظیم باشد سزاوار تر به دعا کردن نیست.

از شخصی که در عافیت است که او هم از بلا و گرفتاری در امان نمی باشد.

ب) دلیل روایی: از نظر روایات معلومه که همه به دعا محتاج اند. خواه به بلا مبتلا شده باشن و خواه نشده باشن. فایده ی دعا یا برطرف کردن بلائیه که وارد شده یا دور کردن بدی ایه که به آدم رسیده و یا بدست آوردن منفعت و فایده ای که دلخواه باشه یا پایدار کردن و نگهداری و جلوگیری از زائل شدن و از بین رفتن خیری که موجوده.

«« چقدر ما از دعا غافل هستیم؟؟!!»» زیرا ائمه (علیهم السلام) دعا را به عنوان «ســــــلاح» توصیف نمودند و سلاح وسیله ای است که سود بخش و برطرف کننده ی زیانه. همچنین دعا رو «تُـــــــرس» نامیده اندو تُــــرس سپریه که با آن از ناپسندی ها جلوگیری می کنن.

رسول خدا فرمود: می خواهید شما را به سلاحی راهنمایی کنیم تا او شما را از دشمنان تان نجات دهد و روزی هایتان را بسیار نماید؟؟ گفتند: بلی ای رسول خدا. فرمود: پروردگارتان را در هرروز و شب بخوانید زیرا که دعا اسلحه ی مومن است.

امیرالمومنین (علیه السلام) نیز فرموده اند: دعا سپر مومن است و وقتی دری را زیاد کوبیدی، سر انجام برایت باز شود.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: دعا نافذ تر از سرنیزه ی آهنین است.

امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: همانا دعا باز می گرداند آنچه را تقدیر شده و نشده است. راوی می گوید پرسیدم: آنچه تقدیر شده است را میدانم ولی آنچه تقدیر نشده است چگونه است؟؟ دعا می کند که در آینده مقدر نشود.

زراره از امام باقر نقل کرده که فرمودند: آیا می خواهید شما را به چیزی راهنمایی کنم که رسول خدا هیچ استثنایی نکرده است؟؟ زراره گفت: آری یابن رسول الله. آن حضرت انگشتان مبارکشان را در هم کردند و فرمودند: دعا و قضا (تقدیر الهی) را باز می گرداند اگر چه استوار و حتمی شده باشد.

و از امام زین العابدین نقل شده است که فرمود: همانا دعا و گرفتاری تا روز قیامت همراهند. دعا بلا را حتی اگر حتمی شه باشد دور می گرداند.

 از امام مهدی (عج) نقل شده است که فرمود: « آداب دعا را رعایت کنید و بنگرید چه کسی را می خوانید؟؟ »

......................................................................................................................................

پس توجه به دعا امری ضروریه و باید بهش توجه کنیم هر چند که شاید الآن در آسایش و آرامش باشیم ولی همونطور که گفته شد باید از بلایای دیگه ای که شاید بهمون وارد بشه به درگاه خدای مهربان دعا کنیم تا انشاالله از اتفاقات ناگوار در امان بمانیم...

انشاالله...

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی